Voor alle pogingen om met de buitenwereld te communiceren gelden drie kernwaarden, namelijk integriteit, creativiteit en proactiviteit. Deze waarden staan bewust in die volgorde. Hoe actief en hoe creatief je ook communiceert, als de integriteit van je verhaal rammelt, kom je onherroepelijk in de grootste problemen.
Hoe een Zoetermeerse vastgoedhandelaar louter voorkeur geeft aan de creativiteit, werd duidelijk toen hij recentelijk een appartementencomplex in de verhuur zette. Dit bleef niet onopgemerkt onder de buurtbewoners en was voor ons weer een heldere reminder waarom integriteit zo belangrijk is.
Bram Ladage, anno 1967, is een patatzaak met meer dan dertig filialen verspreid over Zuid-Holland. Eén zaak van de frietboer bleek onlangs op magische wijze verdwenen, althans, op papier, uiteraard tot verbazing van het personeel en de buurtbewoners. Wat bleek? De vastgoedmakelaar had bedacht dat wonen boven een frietkraam echt niet kan. De gepaste oplossing lag voor de hand; Photoshop aanslingeren en ‘Bram’ omtoveren tot hippe koffieshop.
Dat het bij de vastgoedman aan creativiteit niet ontbreekt mag duidelijk zijn. Of deze creativiteit zijn integriteit ten goede komt is een tweede. We kunnen er veel woorden aan wijden, maar vrijwel geen weldenkend mens zal van mening zijn dat de makelaar eerlijk en oprecht heeft gehandeld.
Los van het feit dat bij de eerste de beste bezichtiging duidelijk zal worden dat er onder het appartement vette frieten worden gemaakt in plaats van latte macchiato met havermelk, heeft het voorval ook verontwaardiging opgewekt onder de Zoetermeerders. ‘’Wie wil nu niet trots kunnen zeggen, ‘boven de Bram’, als gevraagd wordt waar je woont?’’
Laten we een les trekken uit dit Zuid-Hollandse debacle: integer handelen is altijd de beste weg. Voor je eigen karma én voor het vertrouwen dat mensen hebben in jouw onderneming. Integer communiceren en handelen zal eventuele reputatieschade dan ook voorkomen of op zijn minst beperken. Door vervolgens creativiteit toe te passen en proactief te handelen ben je in staat om ieder communicatievraagstuk, in het bijzonder een crisissituatie, met vertrouwen tegemoet te treden. Hoe gaat dat oude gezegde ook alweer, ‘al is de leugen nog zo snel…’?
Freek van Amerongen is Junior Adviseur bij Huijskens Communications