Hoewel de burgers van de Thrill Grill Food Truck van Maarten van den Biggelaar destijds zeer in trek waren bij de zwoegende kantoorklerken aan de Zuidas, kan de eventuele komst van een vestiging van McDonald’s de buurtbewoners minder bekoren. Een dergelijke fastfoodketen zou volgens de Zuidassers niet aansluiten bij de allure van het chique stadsdeel. Eerder werden plannen voor een Febo-vestiging in de kiem gesmoord. Wat wenkbrauwen doet optrekken is dat de eigenaar van de plint waar het hamburgerrestaurant dient te komen, gelegen in luxueuze complex The Gustav, vrijwel de hele zomer onbereikbaar was.
Een klassieke fout binnen de crisiscommunicatie is onzichtbaar leiderschap. Daarvan zijn tal van bekende voorbeelden die wereldnieuws werden. Denk aan de milieuramp in 2010 met het boorplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico toen BP CEO Tony Hayward zich terugtrok op zijn kapitale jacht. De les is steevast: onze tijd vraagt om zichtbaar leiderschap, zeker als er iets fout gaat.
IEF Real Estate Services, beheerder van de betreffende vastgoedplint, heeft als reden van de onbereikbaarheid aangegeven dat IEF een klein bedrijf is en dat alle medewerkers met vakantie waren. Bewoners probeerden al die tijd tevergeefs in contact te komen. Gezien het feit dat Zuidas-bewoners al eerder plannen voor een fastfoodrestaurant (Febo) met succes torpedeerden, kon verwacht worden dat een McDonald’s niet met open armen zou worden ontvangen. Hier had de eigenaar op in kunnen spelen. Ongeruste buurtbewoners werden nu niet te woord gestaan.
Of de twee gouden bogen zich uiteindelijk zullen mogen vestigen in één van de duurste wijken van de hoofdstad moet nog blijken. Op communicatiegebied blijkt maar weer eens dat hoe langer je jezelf afzijdig houdt, hoe hoger de spanning oploopt. Dat leidt meestal tot een pijnlijke climax: uiteindelijk zul je de bezorgde omwonenden onder ogen moeten komen. Hou daarom de eer aan jezelf en de regie in eigen hand.
Freek van Amerongen is Junior Adviseur bij Huijskens Communications